Vi modtager mange forskellige spørgsmål. Find svar på de oftest stillede her.
Det højeste beløb, du kan låne, er 50% af din faste årsløn. Det vil sige din faste løn og de tillæg, som er faste hver måned, kan indgå i beregningen af lånets størrelse.
I princippet ja - men da vi i de senere år har haft en stor ansøgning om lån, der alene skal bruges til at indfri anden gæld i pengeinstitutter, er det kun i begrænset omfang, at vi yder lån til dette formål. Vores beslutning afhænger dog altid af en konkret vurdering af lånets størrelse og dine øvrige personlige og økonomiske formål.
Ikke alle kan låne hos os. Se hvilke tilknyttede organisationers medlemmer/ansatte der har mulighed for at optage lån i videoen nedenfor og her.
Få en introduktion til os i videoen nedenfor og læs mere om os her.
Fordi det er Danmarks billigste forbrugslån.
Nej, der er ingen stiftelsesomkostninger eller gebyrer på lånet.
Du kan låne op til en halv årsløn over 8 år. Alle lån over 100.000 kr. kan køre op til 8 år, og alle lån under 100.000 kr. op til 6 år.
Lånet tilbagebetales via et såkaldt løntræk hos din arbejdsgiver. Hver måned bliver pengene automatisk trukket direkte af din løn.
Du kan indfri lånet, når du vil.
Tjenestemændenes Låneforening er omfattet af Lov om forbrugslånsvirksomheder. Finanstilsynet har skærpet kravene til kreditvurderingen, når der bevilges lån. Det er derfor nødvendigt med flere og mere detaljerede oplysninger omkring din økonomi end tidligere.
Når du udfylder låneansøgningen, får du brug for dit MitID til at hente din årsopgørelse fra SKAT og til at hente historiske posteringer fra dine konti. Du skal også vedhæfte din seneste lønseddel og eventuelt supplere med dokumentation for ændrede eller ophørte faste udgifter samt fællesudgifter, der bliver betalt direkte fra f.eks. din partners konto. Det kan ske ved at vedhæfte kopier af betalingsoversigter, kontoudskrifter eller lignende.
Se også vores "Hjælp til upload af dokumentation for udgifter"
Vi bruger din seneste lønseddel til at dokumentere, hvor du er ansat, og til at beregne, om det ansøgte beløb er indenfor de beløbsrammer, vi må bevilge (maksimalt 50% af din faste årsløn).
Tjenestemændenes Låneforening er omfattet af ny Lov om forbrugslånsvirksomheder. Finanstilsynet har i den forbindelse skærpet kravene til kreditvurderingen, når der bevilges lån. Det er derfor nødvendigt med flere oplysninger omkring din økonomi end tidligere, når du ansøger om lån.
Hvis du bor i Danmark, får du brug for MitID til at hente din årsopgørelse fra SKAT, når du ansøger via vores digitale låneansøgning. Med dit samtykke og MitID kan låneansøgningen også automatisk hente og indlæse udgifter fra dine bank-konti.
Derudover skal vi se din seneste lønseddel og evt. andet, supplerende dokumentation. Derved får vi det fulde billede af din økonomi, når vi vurderer din ansøgning.
Låneansøgningen guider dig trin for trin.
Det er vanskeligt at give et nøjagtigt svar, da Låneforeningen, din faglige organisation og dit lønkontor alle er involveret i låneprocessen. Låneforeningen behandler normalt alle låneansøgninger samme dag, som vi modtager dem, hvis alle formalia er på plads.
Som regel kan du forvente, at dit lån er klar til at blive udbetalt efter 5-10 dage - fra du sender ansøgningen, til lånet er udbetalt til din konto.
Du kan se al information om dit lån inklusive den aktuelle restgæld ved at logge sikkert ind på Min Side med dit MitID. Her kan du bl.a. også anmode om at indfri dit lån.
Hvis du har spørgsmål til dit lån, er du altid velkommen til at kontakte Låneforeningen på telefon eller mail.
I starten af januar udsender vi årsopgørelsen, som du vil modtage i din e-Boks.
Ja. Låneforeningen indberetter årets renter og den aktuelle restgæld til SKAT, så du skal ikke foretage dig noget. Du kan finde de indberettede beløb i din skattemappe hos SKAT.
Når restgælden på dit lån er mindre end den ydelse, du indeholdes, udløber dit lån. Du indeholdes den normale ydelse sidste gang, og vi gør så lånet op og overfører det overskydende beløb til din NemKonto i begyndelsen af måneden. Vi fremsender en bekræftelse på, at lånet er udløbet, og meddeler dit lønkontor, at de skal afmelde den månedlige indeholdelse.
Du skal derfor ikke selv foretage dig noget.
Nej, du skal altid ansøge om nye lån via vores digitale låneansøgning.
Når vi bevilliger forhøjelse af et lån, vil den nye ydelse normalt træde i kraft 5-6 uger efter, at lånet er bevilget og udbetalt. Det skyldes, at alle lønkontorer skal have mindst 3 ugers varsel for at ændre den månedlige indeholdelse. Derfor betaler låntageren den gamle ydelse, indtil den nye træder i kraft. Man har ikke en ydelsesfri måned, hvis man får forhøjet sit lån.
Vi beregner renterne bagud pr. 31.03 - 30.06 - 30.09 og 31.12. De indbetalte ydelser i perioden bliver ikke forrentet.
Den restgæld, du har 01.01, bruger vi som grundlag for renteberegningen pr. 31.03. Rentebeløbet bliver herefter tillagt restgælden og fratrukket de ydelser, der er betalt i kvartalet (3 måneder). Herved har du en ny restgæld pr. 01.04, som vi på samme måde anvender, når vi beregner renterne pr. 30.06.
Vi kan ikke tilbyde at beregne fremtidige renter, da vores lån er med variable rentesatser, og det kræver derfor en manuel beregning for at få en oversigt over de fremtidige renter.
ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er det tal, du kan bruge for at sammenligne forskellige lån.
Hos Låneforeningen er der ikke andre omkostninger end renterne, men da vi beregner renterne bagud hvert kvartal, giver det en lidt højere ÅOP. Herudover bliver det indbetalte beløb ikke forrentet i perioden, og endelig vil der som regel gå 4-6 uger, fra man har fået sit lån udbetalt til 1. afdrag betales. Renterne for den periode bliver også tillagt restgælden og påvirker derfor ÅOP.
Du kan med fordel bruge vores låneberegner, hvor du i kr. og øre kan se, hvad du skal betale for at have et lån hos os.
Hvis du er utilfreds med noget i forbindelse med dit lån, så kontakt først Tjenestemændenes Låneforening.
Du kan skrive til Tjenestemændenes Låneforening, Gammel Kongevej 60, 10. sal, 1850 Frederiksberg C, maile på tjl@tjlaan.dk eller ringe på tlf. 3312 3228.
Hvis vi ikke får løst problemet, har du mulighed for at klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager her.